Pim van der Heiden: “De wooncrisis is geen natuurramp, maar het gevolg van het beleid van drie kabinetten-Rutte” | Doorbraak.eu
www.doorbraak.eu
external-link

Gistermiddag vond er in Den Haag een manifestatie tegen de wooncrisis plaats, in het kader van de internationale Housing Action Day. Aan de actie deden zo’n 30 mensen mee, onder wie ook activisten van #DenHaagvoor14. Een van de sprekers was Pim van der Heiden, die een praatje hield namens de Bond Precaire Woonvormen (BPW). Hieronder zijn integrale toespraak. Hallo allemaal,

@Eric
11Y

Ik ben zeer enthousiast over de anarcho-krant, volg jullie op Telegram. Geweldig dat zoveel stukken van Doorbraak - waar ik actief bij ben - door jullie gepromoot worden op deze manier. Het viel me alleen wel op dat we in een paar dagen tijd een hele reeks toespraken plaatsten, maar dat alleen deze ene van een witte spreker de anarcho-krant haalde. Naar mijn idee is die niet meer of minder expliciet anarchistisch dan die andere. Mijn lange ervaring met de actiewereld zegt mij dat het een kwestie is van vooral mensen uit ‘onze eigen kringen’ zien en anderen veel minder. Veilig in het eigen vertrouwde wereldje blijven. Het gevolg is dat ‘de beweging’ ontzettend wit blijft, zelfs in de grote steden. Dat is een van de redenen dat ik me er persoonlijk al heel lang niet meer zo heel erg thuis voel.

@Eric
11Y

Ik zie nu dat jullie gewoon een paar dagen plat lagen. Ik reageerde te snel… excuses.

Mijn gevoel over de te eenzijdig witte beweging blijft wel staan, maar het niet plaatsen van de teksten van de niet-witte sprekers heeft er niets mee te maken, zie ik nu dus.

@anarcho_krant
mod
creator
21Y

Hoi Eric, ja sorry we hadden wat hardnekkige bugs waar we mee aan het stoeien waren waardoor de site rond de Pasen plat lag en de anarcho krant daar mee ook.

We doen ons best om iedereen een stem te geven en herkennen ook wat je zegt. In onze telegram groep hebben we er vaak discussies over (toevallig nu ook net) mocht je geïnteresseerd zijn om er bij te komen dan horen we het graag. Iemand maakte de comment “We need to know how we can support other communities in their struggle without co-opting it” en ik denk dat dat wel veel van het probleem beschrijft. Maar we horen graag over jou ervaring zodat we er collectief een groter bewust zijn over kunnen creëren en ook FvA verder kunnen gebruiken hier voor.

Wel tof om te horen dat je enthousiast bent over de Anarcho Krant :) iig.

@Eric
11Y

Hoi moderator, dank voor uitnodiging en fijn om te horen dat jullie er intern ook over discussiëren. Dat is bij Doorbraak ook zo, soort van permanent. Wij zijn relatief divers en we werken heel veel samen met niet-witte organisaties en bewegingen, en dat zie je dan ook weer terug op onze website. Het lastige voor jullie, als expliciet anarchistisch medium, is natuurlijk dat de meeste niet-witte activisten zichzelf niet als anarchisten omschrijven. Wij bij Doorbraak ook niet, maar we zijn 100% anarchistisch georganiseerd en ik denk dat al onze acties en publicaties uiteindelijk wel op de een of andere manier met het label anarchistisch te vangen te zijn. Ik heb niet veel tijd om naast Doorbraak nog aan andere organisaties of discussies deel te nemen, maar ik zal jullie zeker blijven volgen en af en toe, zoals nu, een complimentje of kritiekje geven… ;-)

@anarcho_krant
mod
creator
11Y

Ja er heerst ook beetje een zware lading aan de term “anarchist” door alle stigma. Dus dat is zo wie zo al een term die mensen zich niet zo snel toe eigenen. Maar daar hopen we natuurlijk ook iets aan te kunnen doen met dit platform :).

Meeste dingen die jullie doen passen onder het anarchisme ja, maar het is uiteindelijk ook maar een term en de de handelingen die worden uitgevoerd is uiteindelijk waar het omgaat.

Ik heb hier de uitnodiging link voor je mocht je er eens bij willen: https://t.me/joinchat/RoujeYIpk6ngAkP-

groetjes

Voel je vrij om hier nieuws artikelen te plaatsen of een artikel wat je zelf heb geschreven.

Naast dat mensen hier zelf artikelen kunnen plaatsen is deze community ook gekoppeld aan verschillende Nederlandse anarchistische, activisitsche gerelateerde nieuws sites/blogs.

Zit jou site er niet bij? Plaats die dan even in !fva_ondersteuning of stuur een pm naar @anarcho_krant.

Anarcho_Krant is ook gekoppeld aan ons telegram kanaal https://t.me/forumvooranarchisme via dat kanaal kun je op de hoogte blijven van nieuwe artikelen.

Lijst van sites:

worden toegevoegd:

• 0 users online
  • 1 user / day
  • 1 user / week
  • 2 users / month
  • 3 users / 6 months
  • 33 subscribers
  • 3247 Posts
  • 33 Comments
  • Modlog